Thursday 14 November 2013

KEK LOBAK MERAH

Hari ini saya pergi ikut kawan saya ke shopping mall . Tiba -tiba, kawan-kawan saya pergi lari ke kedai bakeri .Saya tanya salah seorang kawan saya .dia kata diaorang terkejarkan kek lobak .Oh, baru saya tahu kawan -kawan saya peminat kek lobak.Hehehehe. Saya pun nak cuba tapi takde duit .Jadi ,cari resipi .Inilah resipinya :
RESEPI KEK:

2 cawan (260gm)  tepung 
1 1/2 sudu teh baking powder
1 sudu teh baking soda
1/2 sudu teh garam
1 1/2 sudu teh cinnamon powder (serbuk kulit kayu manis)
4 biji telur
1 1/2 cawan (300gm) gula halus -- aku guna satu cawan je cukup
1 cawan (240ml) minyak sayur/minyak jagung
2 sudu teh esen vanilla
1 biji parutan kulit oren --- aku tak letak ni.
1 cawan (100gm) walnut (dibakar & dicincang) -- aku lupa beli, so aku pakai almond nib pun jadi sedap je.
2 1/2 cawan (340gm) carrot (diparut halus) -- aku parut guna pemarut. letih! huhu




CARA-CARANYA:

1) Preheat oven 180 degree celcius.

2) Parut lobak merah menggunakan pemarut sampailah dapat 2 1/2 cawan lobak. Agak-agak bila memarut tu ye. 




3) Dalam satu bekas besar, masukkan tepung, baking powder, baking soda, garam dan cinnamon powder. Gaulkan kesemuanya sampai sebati menggunakan whisk/senduk.



4) Dalam bekas lain, pukul telur menggunakan electric mixer sampai kembang (sampai putih). Kemudian masukkan gula halus ke dalamnya dan pukul lagi sampai kembang. Masukkan minyak sayur sedikit demi sedikit sambil mix. Masukkan pula esen vanilla.

Gula halus

Telur yang dah kembang.


5) Masukkan tepung sedikit demi sedikit sambil pukul sampai sebati.

Selepas di tambah tepung


6) Kemudian masukkan parutan lobak merah dan walnut/almond tadi ke dalam bancuhan dan kacau menggunakan senduk/whisk.




7) Tuangkan ke dalam loyang dan bakar selama lebih kurang 45 min - 1 jam.





RESEPI CREAM CHEESE FROSTING:


250gm cream cheese
125gm butter
1 sudu teh esen vanilla
2 sudu besar susu segar
1 1/2 cwn gula icing (yang ini pandai agak2. letak sikit-sikit dan rasa ye)
* aku suka masam-masam sikit, so aku tambahlah perahan limau + sour cream sikit-sikit. Sampai rasa yang aku nak tu dapat. hehe. so kalau tak nak letak pun takpe.


CARA-CARANYA:

1) Sementara menunggu kek masak, bolehlah kita buat cream cheese frostingnya.Pukul butter menggunakan electric mixer sampai kembang (putih)

2) Masukkan cream cheese dan pukul lagi sampai kembang.



3) Masukkan gula icing, pukul sampai kembang. Seterusnya bolehlah tambah susu segar, esen vanilla dan perahan limau/sour cream. Mix lagi ye. 



4) Bila kek dah masak, keluarkan kek dan sejukkan dulu. Bila dah sejuk barulah dibelah dua. Kalau tak nak belah dua pun tak pe. Sama ada nak letak frosting di atas sahaja atau masak kek dalam 2 loyang.Tapi tu kalau ada oven besar bolehlah kan. hehe.

5) Kemudian, boleh letak frosting dan sejukkan. HIAS.

No comments:

Post a Comment